FN-rollspelet är i full gång

Igår invigdes vårt stora FN-rollspel. FN-rollspelet är lite av Sannarpsgymnasiets flaggskepp. I tre dagar gestaltar eleverna delegater från olika länder och i år finns över 60 länder representerade, vilket är ett rekord. Myanmar, Danmark, Australien, Sydkorea, USA, Saudiarabien är bara några av länderna som våra över 200 elever representerar.

Eleverna har arbetat hårt med att läsa på om landet de ska representera. De gör sig beredda att arbeta i utskott och driva frågor utifrån den politik landet står för. Som förberedelse har de skrivit resolutioner och tal, samt gjort sig redo att argumentera och debattera sina yttranden med både dem som tycker olika och ungefär lika.

I år invigningstalade Linda Bjernman som är ordförande i RFSU-Halland. Hon berättade om betydelsen av allas rätt till att själva kunna bestämma när och om man ska bilda familj, och med vem.Hon beskrev utvecklingen i Sverige, från förbud mot bland annat abort och preventivmedel, till att idag se det som självklarheter och påpekade att dessa mänskliga rättigheter inte är något vi kan ta för givet.

Efter invigningstalet och innan det är dags för eleverna att ta tag i de politiska frågorna presenterar de sig inför ”FN:s generalförsamling”. Det sker ofta med glimten i ögat och med stor kreativitet. I filmen nedan kan du se delar från några länders presentationer. I år stack de fromma delegaterna från Vatikanstaten ut. Eller är de inte så fromma som de ger sken av? Vi som var där vet.

Sedan är det hårt arbete som gäller. Eleverna arbetar i utskott med frågor om fred och säkerhet, mänskliga rättigheter, miljö och hälsa samt frågor som berör sociala och etiska perspektiv. Delegaterna ska driva sina egna länders angelägenheter och också övertyga och komma överens med andra länders delegater om att just deras resolution ska drivas igenom.

Förutom att eleverna får en djup omvärldskunskap och kunskap om betydelsen av internationella relationer får de också förmåga och mod att höja sin röst och framföra åsikter. Alla håller tal, argumenterar, ställer frågor och motfrågor, och eleverna lyckas hålla debatterna på en hög politisk nivå.

Vad eleverna tycker?

– Jobbigt med kul, säger Maja.

Det är ju precis som det ska vara i en skola.

FN-2020-1 FN-2020-2 FN-2020-3 FN-2020-4

FN-2020-6 FN-2020-7 FN-2020-8 FN-2020-9 FN-2020-10 FN-2020-11 FN-2020-12 FN-2020-13

Written by