Stockholmsresa för våra NANAS-elever i åk3

sthlm4

Tidigt på onsdagsmorgnen samlades 10 tappra elever, Uffe och Måns på Halmstad Centralstation.

Trots tidig uppstigning och 5 timmar på resande fot var vi pigga och redo för en dag i Stockholm

när vi kom fram. Innan vi samlades för första aktiviteten var det lunch, och det tog inte mer än 15

minuter innan Vickan, Kaes och jag (Vilma), sprang på en riktig kändis i form av Blondinbella. Uffe

trodde inte på oss, men vi utlyste ändå oss själva till vinnare i veckans kändis-spanar-tävling.

Första aktiviteten var statliga Armémuseet, där allt från krigserövringar till gamla kläder och

uppstoppade djur fanns till beskådning. Här kunde vi följa Sveriges väg genom stormaktsåren till

dagens säkerhetspolitik. Rekommenderar detta även för dem som inte är speciellt intresserade av

krigshistoria! Resten av dagen bestod av incheckning på Zinkensdamm och fri tid.

sthlm sthlm2

Dag 2 startades med Zinkens omtalade frukost som vår kära Uffe talat så gott om. Därefter höll

Uffe han själv låda i Gamla stan, där vi fick ta del av en mycket intressant rundvandring. Vi var

bland annat inne i Storkyrkan, pratade om Stockholms blodbad samt om att vissa av husen faktiskt

är byggda på sopor. Nu förstår vi verkligen att Stockholm inte alls såg ut som idag för några hundra

år sedan!

sthlm3 sthlm4

Efter en kort fikapaus på Chokladkoppen var det dags för det efterlängtade riksdagsbesöket.

Vi möttes av en väldigt trevlig guide som visade oss runt i de olika lokalerna. Personliga favoriten

var riksdagskammaren, där alla voteringar, debatter osv genomförs. Vi var också inne i lokalerna

som användes när vi hade 2-kammarsystem. Besöket avslutades med att vi fick träffa en väldigt

trevlig moderat ledamot som berättade mycket om säkerhetspolitiken, trafiksäkerhet men även om

problematiken med digitaliseringen. Samtalet uppskattades väldigt mycket av samtliga (förutom

Egzon som ville träffat en socialdemokrat istället), speciellt då vår ledamot var väldigt mån om att

inte på något sätt smutskasta sina kollegor i de andra partierna. Mycket lärorikt!

sthlm5

Eftermiddagen spenderades faktiskt inte på fastlandet, utan på en båt som tog oss runt

djurgårdsön. Härifrån såg vi vasamuseet, nordiska museet och gröna lund med mera. Vi hade

under hela vistelsen fantastiskt fint väder, under båtturen värmde solen så skönt att några *host*

slumrade till, till Uffe och Måns stora förargelse.

Resten av kvällen hade vi fritid, vissa av oss spenderade den med studier på vandrarhemmet, och

vissa andra bidrog till den Svenska skattebudgeten genom att shoppa 😉

Fredag morgon innebar resans sista dag. Tiden gick väldigt fort, men så är det ju när man har

roligt.

Vi tog tunnelbanan ut till KTH för att ha ett föredrag/seminarium om miljö och miljöpåverkan. Vi

pratade om olika begrepp, och delades in i grupper där vi fick välja olika produkter baserat på

vilken grupp vi tillhörde. Här handlade det om att tänka på tex fairtrade, klimatkompensation,

kravmärkt osv. Vi fick också besöka det lilla orangeriet, nästan som en riktig regnskog.

sthlm6 sthlm7

Samtliga 10 elever avslutade sedan veckan med en gemensam lunch på Vapiano, mycket trevligt

men vi saknade Ulf och Måns som hellre ville äta på McDonalds. (oj var det en hemlighet kanske..)

Vi hann med väldigt mycket under våra 2 dygn i Stockholm, ett fin sammanknytning av geografi,

samhäll 2 och internationella relationer. Tack för denna gången fina Stockholm 🙂

/Tack Wilma för reseberättelsen!