Redovisning av gymnasiearbete på vård- och omsorgsprogrammet

/

I vård- och omsorgsprogrammets metodsal ligger ”Anita” nedbäddad när Vy i VO22 kommer in. Vy ska redovisa sitt gymnasiearbete genom att visa att hon behärskar en undersköterskas olika arbetsuppgifter. På en vagn står allt som kan behövas för att ta hand om en patient som har infekterat sår, tillsammans med mycket annat. Där finns mätverktyg för blodtryck, temperatur och puls, material för sårvård, bunkar, bandage och stetoskop. Vy får tio minuter på sig för att läsa in sig på ett ”case”, och sedan 30 minuter för att behandla ”Anita” enligt beskrivningen.

Just nu arbetar skolans alla treor med sitt gymnasiearbete. Gymnasiearbetet är ett arbete som ska spegla det program som eleven går på. På de högskoleförberedande programmen är det ett vetenskapligt skriftligt arbete som ska göras, medan det på yrkesprogrammen även ingår praktiska moment.

När Vy läst klart om fallet hon ska behandla plockar hon material från vagnen och går fram till ”Anita”. ”Anita” spelas för dagen av vår skolsköterska Marita. Vy småpratar med ”Anita”.

– Hej Anita, jag heter Vy och jag ska ta hand om dig idag, säger Vy och berättar om att hon ska lägga om ”Anitas” infekterade sår.

Med van hand mäter Vy blodtryck, temperatur och puls, och lugnar ”Anita” med att alla värden ser bra ut. Därefter tvättar hon och lägger om ”Anitas” infekterade sår. Avslutningsvis dokumenterar hon allt i journalen.

Efter redovisningen ger Vy sin syn på hur hon tycker att det har gått till lärarna Marie och Outi.

– Det var lite svårt att höra i stetoskopet när jag tog blodtrycket, och kanske borde jag pratat mer med Anita, men annars kändes det okej, säger Vy.

Marie och Outi ger feedback på vad Vy gjorde bra, och vad som kan förbättras.

– Det var bra att du använde handskar och förkläde när du tvättade såret. Bra också att du tänkte på ergonomin. Men kanske hade du inte behövt den tjocka lindan till såret. Det hade räckt med det första lagret, säger Outi.

För bedömning tittar lärarna bland annat på hur eleven tänker kring ergonomi och hur man bemöter patienten, något som Vy gjorde riktigt bra. Vy gick inte heller i fällan om att berätta om en annan patient när ”Anita” frågade, utan höll sig till de sekretessregler som en undersköterska har att förhålla sig till.

– Det här är färdigheter eleverna måste kunna innan de går ut i arbetslivet, säger Marie.

Efter redovisningen ska Vy skriva utvärdering om detta praktiska moment och om sin sista APL, arbetsplatsförlagda lärandet, i gymnasiearbetet. Sedan är det inte långt kvar till student och yrkesliv.

Previous Story

Säsongen drar igång för friidrottarna

Latest from Allmänt

Julavslutning 2024

Tack till våra musikelever som gör att vi får så fina avslutningar! Ni är fantastiska! Tack