Nöjda företagare på årets UF-mässa

///

Full fart på Halmstad Arena när den stora UF-mässan gick av stapeln i onsdags. Egendesignade smycken, smarta knapplösningar och spel för att lätta upp stämningen är bara några av de unika, hållbara och kreativa produkter som våra elever presenterade och sålde till rekordmånga besökare. Under läsåret har elever från samhällsvetenskapsprogrammet och ekonomiprogrammet utvecklat sina företagsidéer inom ramen för UF, Ungt Företagande.
Det bästa med att driva UF är att få vara kreativ och hitta lösningar för sina idéer, säger Tuva och Meja i SA23A som driver Mustiga Äpplet UF.

Alla Hallands Unga Företagare samlades igår för att sälja sina produkter på den stora UF-mässan. Ett av företagen som var nöjda med försäljningen var Mustiga Äpplet UF. Det drivs av Meja och Tuva i SA23A. Företagsduon har redan vunnit pris för sitt företagande när de tidigt i höstas var de första i Halland att registrera sitt UF. De hade snabbt sin idé klar.

– Vi har tagit tillvara på äpplen som fallit till marken. Sedan har vi låtit ett musteri göra äppelmust av våra äpplen, berättar Tuva.

Företagarna har arbetat hårt med att samla äpplen i trädgårdar och har också själva designat flaskornas etiketter. Drycken säljer de för 49 kronor per flaska.

– Försäljningen över året har gått förvånansvärt bra, säger Meja och berättar att My Feldt gärna ville ta in deras produkt i sitt sortiment på Skolberget, men att de unga företagarna tyvärr inte kunde leverera tillräckligt antal.

Företagarna på Små Kloka UF önskar nå ut till de allra yngsta. Stella, Hanna, Ebba och Elin har skrivit småbarnsböcker.

– Vi har gjort tre olika böcker som är inspirerade av de globala målen. De handlar om miljö, sociala relationer och om ekonomi, berättar Hanna.

– Texterna har vi skrivit själva, medan bilderna har skapats med hjälp av AI, säger Stella.

Raffaella och Siba driver Klipz UF. De köper in hårklämmor som de sedan omdesignar enligt kundens önskemål. UF-mässan är deras första säljtillfälle.

– Försäljningen går bra och vi har sålt några stycken, berättar företagarna på Klipz UF.

Egen design har också Ronja och Fanny i företaget Break The Ice UF. De har gjort ett spel där syftet är att öppna upp för nya samtalsämnen, till exempel med kompisar. Målet är att få människor att prata mer istället för att bara stirra i sina telefoner.

– Man väljer en kategori och drar ett kort från den kategorin. Där finns också olika nivåer på fråga. Kategorierna är Vem i rummet?, Sanning eller konsekvens, jag har aldrig… samt obekväma frågor, berättar Ronja om spelet.

– Vi har designat allt själva, och skickat in till tryckeri, säger Fanny.

På mässan representerades Sannarpsgymnasiet av kreativa och talangfulla entreprenörer från ungefär 25 olika UF-företag. Många har fått blodad tand och tänker sig att de vill fortsätta med företagande även i framtiden. Men även om inte alla kommer bli entreprenörer så är UF-företagande ett kreativt, lärorikt och ett roligt avbrott i den vanliga undervisningen.

– Det har varit kul att testa nytt, säger Tuva.

I nästa vecka väntar UF-Hallands stora prisutdelning, dit vår gymnasielärare Jeanette Laursen är nominerad i kategorin Bästa UF-lärare. Stort lycka till önskar vi alla!

Previous Story

Ekonomieleverna besöker HMS Networks

Latest from Allmänt