Nu är Isak Lindén i BF23B inne på sin fjärde vecka på sin APL, Arbetsplatsförlagda lärande, på Furulundsskolans mellanstadium. Han har gått från att första veckan mest observera till att nu ta initiativ och vara delaktig. Lärarna på skolan känner sig trygga med Isak och ser honom som en i personalen. Eleverna älskar honom. Själv har Isak blivit säker på sin sak.
– Jag vill ge alla barn en chans. Nu vet jag att det är mellanstadielärare jag vill bli, säger Isak.
Isak Lindén går i årskurs 2 på barn- och fritidsprogrammet, BF. På sin APL på Furulundsskolan följer han resursläraren Lina. Hon förvånas över hur lyhörd och klok Isak är.
– Vi känner oss väldigt trygga med Isak. Han är bra på det sociala med barnen och tar stort ansvar, säger Lina.
Just den här dagen är många lärare sjuka.
– Vi saknar tre lärarvikarier idag, så vi frågade Isak ifall han kunde hjälpa till i några ämnen med en klass. Vi vet att han fixar det, säger Lina.
Tillsammans med en annan resurslärare fick Isak ta på sig rollen som lärare.
– Vi hade typ en kvart på oss att förbereda oss, säger Isak om dagens utmaning.
Isaks ”kollega” har dock jobbat med den ordinarie läraren och hade koll på vad som skulle göras.
– I matten lät vi dem jobba två och två, och vi lottade vilka som skulle jobba ihop.
När eleverna ger sin feedback om Isaks insats råder inget tvivel om att han i klassrummet är rätt person på rätt plats.
– Isak är schysst, snäll och bra på att lära ut, säger en elev.
– Han är trevlig, alla gillar honom och han är bra på att hjälpa till med uppgifter, säger en annan elev.
Det märks att Isak vill vara i skolan och att han, på riktigt, vill betyda något för eleverna.
– Jag vill göra skillnad för de här barnen och ge alla en chans, säger Isak.
Det är just variationen, att ingen dag är den andra lik, som han gillar med att vara på mellanstadiet. Isak följer för det mesta sin handledare Lina när hon som resurslärare träffar några få elever åt gången, men ibland är han ute i hela klasser.
– Alla har en idé om hur allt är i skolan, men det är annorlunda. Det handlar verkligen inte om att ”banka in kunskap”, utan mycket handlar om det sociala, säger Isak och menar att det gäller att hitta nycklar till varje barns lärande och en förståelse för att alla bär på en historia.
– Om någon är stökig och inte gör det den ska, så märker jag att det många gånger beror på att de inte förstår vad de ska göra. Då brukar jag sätta mig ner med eleven och se till att den förstår, säger Isak.
Eleverna flockas kring Isak, vill snacka och hänga med honom.
– Jag försöker att inte tänka på mig själv som en förebild för dem, utan jag är bara mig själv. Men samtidigt måste jag vara vuxen. Eleverna får inte tänka ”han är ung, honom kan man köra med”, säger Isak som är noga med att låta bli svordomar och inte hålla på med några låtsasbråk tillsammans med barnen.
Isak tycker att han lärt sig mycket på sin APL, dels med att stötta och hjälpa till, men också säga ifrån om det behövs. Men det finns även många andra saker som händer på en skola, som till exempel kränkningar och bråk.
– Det kan vara att vi hör om ett bråk som varit, men inte sett det själva. Hur gör man då?
Ja, Isak trivs på sin APL-plats och tycker att APL är en av de bästa sakerna med att gå barn- och fritidsprogrammet.
– Dels är det ett sätt att komma ifrån plugget lite. Men APL gör också att man ser att det vi lär oss i skolan verkligen kommer till användning. Det ger motivation till att plugga och satsa på högre betyg. Våra lärare är också oerhört kunniga och hjälpsamma, säger Isak som känner sig väl förberedd inför APL.
Isaks storasyster har också gått barn- och fritid och Isak fick många råd av henne när det var dags för honom att välja till gymnasiet.
– Det är synd att många tror att BF är en ”klipp-och-klistra-linje”, för det är det verkligen inte. Det är inte bara för de som vill bli förskolelärare, utan man kan bli vad som helst efter utbildningen, säger Isak. Han ger rådet till alla nior att gå sin egen väg och inte välja något bara för att andra tycker det.
APL har eleverna på BF varje år. Isaks första APL var på en förskola.
– Det var bra att se det perspektivet också, men där är det mer likt varje dag än vad det är här, säger Isak som tycker att mellanstadiet verkligen är hans grej. Och det tycker handledaren Lina också:
– Isak ställde kloka frågor redan första veckan. Han är intresserad och vill lära sig. Han är bra på att se helheter och att se varje individ. Förhoppningsvis är han min framtida kollega, säger Lina.
– Det känns bra att de tror på mig, säger Isak.