Nu har vård- och omsorgseleverna Amanda och Moa i VO22 avslutat sin APL, arbetsplatsförlagda lärande, på kardiologen på sjukhuset i Halmstad. Med stor professionalitet och empati gör de snart färdiga undersköterskorna samma arbetsuppgifter som de redan anställda. Det långsiktiga målet är att plugga vidare till sjuksköterska, men innan dess vill de jobba. Och jobb kommer de att få!
– I och med APL får vi in en fot där man helst vill jobba, säger Moa.
Från Amandas telefon hörs ett larm. Hon kollar snabbt och konstaterar att en patients EKG-elektroder kan ha fallit av. Hon lugnar mig och säger att det finns annan personal som kan ta hand om det. Den här patienten står under 24/7-bevakning och det är viktigt att se förändringar snabbt.
– Det är egentligen sjuksköterskan eller läkaren som har ansvaret, men det är ofta vi som undersköterskor som snabbast ser om något ändras, säger Moa.
Med ett halvår kvar till studenten har Amanda och Moa massor av kunskaper inom sjukvård och patientbemötande. Att kontrollera EKG är bara en av alla saker de kan. I skolans klassrum och metodrum har de testat det mesta, på dockor, men på APL blir det skarpt läge.
– På sjukhuset får vi göra det vi lärt oss i skolan. Det är nu vi inser hur mycket kunskap vi fått under gymnasietiden, säger Amanda.
Att vara undersköterska handlar om så mycket mer än att hålla koll på sjukdomars symptom, ta venprov och läsa av EKG. Man behöver också ha en social förmåga. Kardiologen är en avdelning dit patienter kommer efter hjärtintensiven och de flesta stannar bara några dagar. Det blir många lärorika möten med olika typer av människor och att bemöta människor i kris med empati och professionalitet är en viktig bit i yrkesrollen.
– Jag var först på plats när ett dödsfall hade skett. Det var en anhörig som hade larmat, och jag visste inte vad som väntade mig när jag gick in i rummet. Läkare var snabbt på plats för att konstatera dödsfallet, och för mig var det bara att försöka trösta och ta hand om den anhöriga så gott jag kunde, säger Amanda om den omskakande händelsen.
Att förbereda sig för att ta hand om en anhörig efter ett oväntat dödsfall är förstås svårt att lära sig om i skolan. Men ämnet social omsorg handlar just om hur man håller sig professionell även i svåra stunder.
– Vi får lära oss att bemöta alla människor med respekt. Vår lärare ger förklaringar till varför människor kan bete sig på ett visst sätt, säger Amanda och nämner även ämnen som psykiatri och psykologi som också ger förståelse för människan.
Efter snart tre år på gymnasiet känner de sig redo för arbetslivet. APL är en viktig bit för att känna trygghet på en blivande arbetsplats.
– Praktiken på sjukhuset har varit den roligaste. Här kommer vi in i alla bitar av undersköterskerollen, säger Moa som sökt sommarjobb på avdelningen.
På tidigare APL-platser har de varit på äldre- och LSS-boenden, där mycket handlar om bemötande och omsorg, och oftast inte så mycket om vård. På sjukhuset får de användning av alla sina kunskaper, och det råder inget tvivel om att Moa och Amanda passar in i den händelserika miljön.
Moa och Amanda ser ljust på framtiden. Arbetsmarknaden skriker efter dem och jobb kommer de att ha ifall de vill.
– Jag kommer jobba ett till två år, och sedan plugga vidare till sjuksköterska, säger Moa och Amanda är inne på samma spår.
De är mycket nöjda med vad utbildningen har gett dem och tycker att många har fördomar mot utbildningen.
– Många tror att vård- och omsorg bara handlar om äldre och kroppsvätskor, men så är det verkligen inte, säger Moa.
– Med våra kunskaper kommer vi ha ett försprång både på arbetsmarknaden och på sjuksköterskeutbildningen, säger Amanda.
Vi önskar dem stort lycka till!