Studiebesök i Stockholm för NA-treorna

/

Stockholm! Sveriges riksdag, rundvandring, Armémuseet och mycket annat har treorna på naturvetenskapsprogrammet upplevt under tre innehållsrika dagar. Resan knyter samman vad de har lärt sig under tre år på utbildningens samhällsinriktning.
– Resan ändrade mitt perspektiv. Nu förstår jag helheterna, säger Haya.

20-30 000 steg uppskattar eleverna i NA22A och B att de har gått varje dag tillsammans med lärarna Ulf Wallerman och Måns Andersson. Med ett fullspäckat schema har de fått se Stockholm på ett annat sätt än de vanliga turisterna.

– Jag har förstås varit i Stockholm förut. Men det här blir annorlunda, säger Ida.

Sveriges riksdag är ett av besöksmålen. Där fick eleverna bland annat träffa politikerna Arber Gashi och Malte Tengrot Roos.

– Man har lärt sig i skolan om riksdag och regering, men det är en annan sak att uppleva det på plats. Jag fick en helt annan bild av arbetet i riksdagen när vi fick prata med riksdagsledamöterna, säger Haya.

Under riksdagsbesöket fick eleverna även delta i ett rollspel.

– Rollspelet ger en förståelse för hur arbetet i till exempel ett utskott fungerar i verkligheten, säger gymnasieläraren Ulf.

I förberedelserna inför resan har eleverna bland annat läst om olika områden i Stockholm. På kulturhuset finns ett Stockholmsrum där man kan ”gå” på staden.

– Det är ett bra sätt att få koll på hur områden ligger i förhållande till varandra, säger Nea.

Självklart besökte de också områden som de har lärt sig om. Ett sådant område är Norra Djurgårdsstaden, där hållbar stadsutveckling och minimal miljöpåverkan genomsyrar hela stadsdelen.

– Norra Djurgårdsstaden var nästan overkligt perfekt, säger Nea om Norra Djurgårdsstadens ambitiösa miljötänk.

Under rundvandringen besöktes platser som till exempel Riksbanken, Gamla stan och Slussen. Besöksmålen ger ofta upphov till diskussioner, som om rivningshysterin kring Sergels torg och om Sveriges statsskick när det var vaktavlösning vid slottet. De historiska berättelserna är många i huvudstaden och eleverna får veta mer om bland annat Stockholms blodbad, Nobel och legenden om Sankt Göran och draken.

Trots det digra schemat fanns det också tid för eleverna att utforska staden själva.

– Det var ett kul avslut på tre år tillsammans, säger Ida,

– Tack vare resan har vi kommit varandra närmare i klassen. Vi lärde känna fler sidor av varandra, säger Nea.

– Resan var mer lärorik och rolig än jag trodde. Den har väckt många nya tankar, säger Haya.

Resan inspirerade också tankarna kring framtida yrkesval, som kanske stadsplanerare, läsa statsvetenskap… Eller varför inte statsminister?

Stockholmsresan återkommer varje år för årskurs 3-eleverna på naturvetenskapsprogrammets samhällsinriktning. Den sammanfattar och sätter pricken över i för deras tre år den tvärvetenskapliga utbildningen – en utbildning som ger kunskaper som behövs för att komma tillrätta med framtidens miljöutmaningar. Som en statsminister måste göra.

Previous Story

Barn- och fritidselever glänser i sin ledarskapsroll

Next Story

Fotbollströjefredag!

Latest from Allmänt

Fotbollströjefredag!

På Sannarpsgymnasiet vimlar det idag av personer som bär sina favoritlags fotbollströjor för att visa sitt