Barn- och fritidsprogrammets tvåor fortsätter att glänsa med sina kommunikations- och ledarkunskaper när de återigen besöker Snöstorpsskolan. Den här gången uppmärksammades fritidshemmets dag och våra elever höll i lekar och samarbetsövningar.
Det var inte länge sedan BF-tvåorna var på Snöstorpsskolan. Då ledde de lekar och samarbetsövningar på skolans friluftsdag. Nu har de förberett sig för att ha hand om eleverna på skolans fritids, på fritidshemmens dag.
– Den här gången har grupperna förberett sig vilka lekar de ska göra. De har också stämt av sinsemellan så att det inte blir liknande lekar i varje grupp, utan en variation mellan rörelse och samarbeten, säger gymnasielärare Malin Björklund.
Under hökens vingar, red light green light, prickskytte, kubb och olika former av datt har eleverna planerat att göra med låg- och mellanstadieeleverna. Efter varje grupp gjorde eleverna en egen utvärdering innan nästa elevgrupp kom till deras station.
– Alla barn var delaktiga. Men till nästa gång ska vi korta ner banan lite, säger gruppen som höll i leken ”under hökens vingar kom”.
Även gruppen som lekte olika former av ”datt” modifierade reglerna lite för att det skulle bli bättre.
– I linjedatt ändrade vi så att de inte fick hoppa över linjerna, utan blev tvungna att följa dem, säger Elliot.
Annie har hand om kubbspel med mellanstadieelever.
– Alla har spelat kubb innan, så här är det mest att observera så att alla är delaktiga, säger Annie.
Att vara ute och praktisera sina kunskaper i kommunikation och ledarskap tycker alla är roligt.
– Det är roligt att komma ut istället för att hela tiden vara i skolan, säger Elliot.




