Student 2025 – Barn- och fritidsprogrammet i backspegeln

//

Philip

Snart springer Philip ut som student från barn- och fritidsprogrammet, BF. Han är mer än nöjd med sina tre år på gymnasiet. Det bästa har varit att utbildningens alla samarbeten utanför skolan, där lärarna kopplar skolans teori till omvärlden.
– Jag gillar variationen i arbetssättet på BF. Vi är inte bara i klassrummet, säger Philip.

Nu är det en enda uppgift kvar att göra för Philip innan gymnasietiden är över. Det är en skriftlig utvärdering om den senaste APL-platsen. APL står för arbetsplatsförlagt lärande och är praktik som elever på BF gör varje läsår.

Gymnasietidens sista APL gjorde Philip i Madrid.
– När jag hörde att man kunde få göra APL utomlands ville jag inte missa den chansen, säger Philip.

I fem veckor praktiserade han på förskoleavdelningen på Skandinaviska skolan i Madrid.
– Det var jättekul! Att resa dit gjorde mig ännu mer självständig och säker.

APL-platserna i årskurs 1 och 2 gav Philip en stabil grund och han har insett att han har bra hand med barn.

– Jag gillar att ta hand om barn.

Med erfarenheten från första årets APL på Trollbergets förskola visste Philip att det var programmets pedagogiska inriktning som var rätt för honom.

Men att det skulle bli BF över huvud taget var långt ifrån självklart när Philip gick i nian och skulle välja gymnasieutbildning.  

– Först tänkte jag gå teknikprogrammet, men när jag var på öppet hus och hörde lärarna på BF berätta om programmet tyckte jag det lät jättekul, säger Philip.

Och Philip tycker att det blev precis så kul som han hoppades på. Dels på programmet, men också att han valde att gå idrottsutbildningen Crosstraining.

– Crosstrainingen är jättekul och det är både givande och bra att kunna träna på skoltid, säger Philip.

För övrigt tycker Philip att det är alla samarbeten utanför klassrummet som har varit det bästa på BF. Det händer alltid något och barn- och fritidseleverna är ofta ute på aktiviteter där de testar det de lär sig i klassrummet på barn på olika skolor och förskolor i kommunen.

Men allt handlar inte om barn på BF.

– Vi får lära oss om människor i allmänhet, säger Philip och berättar om projektet 65+ som handlar om att skapa meningsfulla aktiviteter för äldre och att mötas över generationsgränserna.

Även andra kurser på programmet ger en helhetsbild över människans liv och villkor.

– Till exempel läser vi också specialpedagogik. Där lär vi oss om människor med funktionsvariation, säger Philip.

Bland annat är det dessa kurser i specialpedagogik som har gjort att Philip direkt efter studenten har jobb på daglig verksamhet, och förhoppningsvis även på den anpassade gymnasieskolan till hösten.

– Det var just för att jag har gått BF som jag får jobben, säger Philip.

Elever som har gått BF berättar ofta om den personliga säkerheten och det ökade självförtroendet tre års studier på programmet ger – något de tackar sina lärare för.

– Alla lärare bryr sig väldigt mycket om sina elever. Vi lär känna lärarna på en personlig nivå, säger Philip.

Med facit i hand är Philip jättenöjd att han valde BF och tipsar alla nior att inte missa skolornas öppet hus.

– Jag är glad att min kompis tog med mig till öppet hus och till barn- och fritidsprogrammet, säger Philip.

Stort grattis till student och till jobb, Philip! Lycka till i framtiden!

Previous Story

Student 2025 - Vård- och omsorgsprogrammet i backspegeln

Next Story

Student 2025 - Naturvetenskapsprogrammet i backspegeln

Latest from Allmänt