Wilma går i ettan på barn- och fritidsprogrammet, BF, och är just nu ute på sin första APL, arbetsplatsförlagt lärande. På BF har Wilma hittat sin plats. Hon älskar allt med programmet och har riktigt längtat efter APL:en som hon gör på Karlsro förskola. – Det här programmet är som gjort för mig, säger Wilma.
När jag besöker Wilma sitter hon och planerar verksamheten tillsammans med förskolelärarna på Karlsro förskola. Planeringen handlar om aktiviteter för barnen inom området tio goda vanor.
– Vi planerar och utvärderar aktiviteter vi ska göra inom våra fokusområden sömn, mat, vänner och fysisk aktivitet, säger Wilma.
På den tredje veckan av fyra är hon som en i personalen, deltar i allt och både tar och får ansvar. Wilma tycker att det är så kul att vara bland barnen att hon vill vara på sin praktikplats på påsklovet också.
– Det kanske jag inte får, men påskfesten ska jag i varje fall komma på. I sommar fyller jag 18, och då kan jag sätta upp mig på vikariepoolen, säger Wilma.
Wilma har redan gått ett år på gymnasiet, på naturvetenskapsprogrammet, men har valt att börja om på barn- och fritidsprogrammet.
– Att byta till BF är det bästa beslut jag har tagit, säger Wilma.
Trots att hon gillar barn valde hon inte BF från början.
– Det finns ganska många fördomar mot BF, men det är ett väldigt bra program, säger Wilma.
På BF har hon fått möta roliga ämnen och förstående lärare. Hon har också lärt sig om sig själv, hur hon lär sig bäst och vilket sätt hon har lättast att redovisa sin kunskap på.
– Lärarna är så bra och de varierar sättet de undervisar på, så att det passar alla, säger Wilma och berättar om muntliga redovisningar, filmer, skrivövningar och diskussioner.
Wilma kan inte välja vilket ämne hon tycker allra bäst om, men yrkeskurserna lärande och utveckling samt hälsopedagogik står högt i kurs. Det bästa tycker Wilma är att det hon lär sig i skolan också kan användas på arbetsplatsen, på APL:en. När det har känts lite tungt i skolan är det APL:en, praktiken, som har varit målet.
– Jag har längtat efter praktiken. Den har motiverat mig till att klara alla ämnen i skolan, säger Wilma.
I framtiden vill Wilma bli polis, och till nästa år har hon valt inriktningen fritid och hälsa. Men nu under praktiken kommer en gnutta tvekan in.
– Man kan inte bli annat än glad när man är bland dessa underbara barn, säger Wilma och skrattar. Tänk om hon ändrar sig och vill bli förskolelärare istället? Då kanske inriktningen pedagogiskt och socialt arbete passar bättre?
Egentligen spelar det ingen roll vilken inriktning Wilma väljer. Båda inriktningarna leder både till jobbmöjligheter och till att studera vidare på högskola eller universitet.
– Jag tycker att det är väldigt skönt att veta att jag kan få jobb direkt efter studenten, men också plugga vidare ifall jag hellre vill det, säger Wilma.
Om Wilma tänker om, och hellre vill arbeta inom barnomsorgen än som polis, kommer Karlsro förskola ta emot henne med öppna armar.
– Wilma är fantastiskt duktig! Hon är bra på att samarbeta, positiv, glad, närvarande med barnen, tar ansvar, ser vad som behövs göras, plikttrogen, intresserad, vill lära sig…, säger förskolelärarna som är Wilmas handledare. De kan inte hitta nog med ord för att beskriva Wilmas förmågor.
– Hon är perfekt!
Förskolelärarna tipsar andra som ska ut på praktik att våga fråga, något som Wilma håller med om.
– Försök vara framåt och social. Då lär du dig mycket mer, tipsar Wilma.
Wilma saknar sin gamla klass på naturvetenskapsprogrammet, men ångrar inte en sekund att hon bytte.
– Jag har blivit mycket härligare sen jag bytte till BF. Jag rekommenderar ALLA att gå BF, skrattar Wilma.
Men tillägger att man ska gilla människor i allmänhet och barn i synnerhet för att passa på programmet.