Samarbete och kommunikation är den röda tråden när BF22A redovisar vad de har arbetat med tillsammans med Kattegatts språkintroduktion i projektet ”tillsammans är vi starkare”. På Nolltrefems stora scen berättar de för åhörarna i den fullsatta lokalen om konstformerna de har testat på och vad de har lärt sig genom att utmana sig själva, lära av varandra och göra saker de inte gjort förut.
Projektet inleddes i höstas med att tvåorna på Sannarpsgymnasiets barn- och fritidsprogram träffade eleverna på Kattegatts språkintroduktion för att spela padel och för att besöka Prison Island.
– På Prison Island löser man uppgifter i olika celler. Då fick vi träna på samarbete, ledarskap och kommunikation, berättar Ellen.
– När vi spelade padel blandade vi lagen så att vi lärde känna varandra, säger Nicola.
Därefter fortsatte projektet på Nolltrefem, kulturhuset för unga, med att eleverna valde en konstform att fördjupa sig i tillsammans. Sex gånger under vårterminen har de träffats för att arbeta med skapande, teater, podd, musik eller film med projektets huvudtema ”tillsammans är vi starkare” i fokus.
De olika gruppernas arbeten har mynnat ut i en gemensam film om det klassiska sagodramat Rödluvan och vargen. I filmen hade handdockorna och scenografin gjorts av skapandegruppen och medlemmarna ur teatergruppen spelade rollerna. Filmgruppen stod för bild och klippning, och ljud och dialog sköttes av musik- och poddgrupperna.
Grupperna har också gjort egna projekt.
– I teatergruppen har vi gjort flera olika teater- och värderingsövningar, säger Matilda och ger exempel på övningar som kallas ”vakten” och ”mordvapnet”.
– Vi har också stått på scen och blivit filmade, säger Amado från Kattegatt.
I skapandegruppen har de provat på att måla med både akrylfärg och akvarell, gjort tavlor och skapat powerpoints. I musikgruppen har de lärt sig klippa musik och har skrivit både texter och musik tillsammans. Publiken på Nolltrefem bjöds på ett smakprov av ett egenkomponerat musikstycke.
Även poddgruppen bjuder åhörarna på ett klipp från en av sina livesändningar, där gruppen diskuterar varför ”Swedish fika” är så viktigt.
– Vi har till exempel lärt oss att specificera oss mot ett särskild målgrupp, berättar Elliot i poddgruppen.
– Vi har också lärt oss om olika tekniker att prata i mikrofon, redigering och hela processen hur en podd blir till, säger Albin.
Filmgruppen har testat att göra film och lärt sig om olika personer som jobbar inom filmyrket, som till exempel regissör och producent.
– Vi gjorde kortfilm och fick testa på olika positioner, som skådespelare, kameraman och ljudtekniker, säger Ida.
Den stora finalen med redovisning på Nolltrefem avslutades med ”Swedish fika” – det bästa sättet att kommunicera på!
– Sammanfattningsvis tycker vi att detta har varit ett jättebra initiativ av Nolltrefem och alla inblandade. Det har varit både lärorikt och roligt att vara här. Temat ”tillsammans är vi starkare” har vi insett är väldigt viktigt. Som när man gör film då man behöver någon som kan ljudet, någon som filmar, kanske olika vinklar och så vidare, säger Ludvig i filmgruppen.
På barn- och fritidsprogrammet ingår det årligt återkommande projektet med Nolltrefem i kurserna pedagogiskt ledarskap och kommunikation.
– Det vi framför allt jobbar med i projektet kopplat till kurserna är att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter. Men det handlar också om människors kommunikation och interaktion. Och inte minst handlar det om att våga prata inför andra. Precis som de gör här idag, säger Malin Björklund som är gymnasielärare på barn- och fritidsprogrammet.
Linnéa har varit projektets ledare från Nolltrefem.
– Det vi har lärt oss under projektet är att samarbete är väldigt, väldigt viktigt för att något ska bli av, säger hon.