Barn- och fritidselever glänser i sin ledarskapsroll

/

När Snöstorpsskolan behöver hjälp med sin friluftsdag ställer eleverna på barn- och fritidsprogrammet upp. Idag fick årkurs 2-eleverna chansen att praktisera sina ledarskapskunskaper när de höll i aktiviteter för skolans låg- och mellanstadieelever.
– Våra elever tycker alltid det är lika roligt när gymnasieeleverna är här, säger personalen på Snöstorpsskolan.

På barn- och fritidsprogrammet händer alltid något roligt utanför skolbänken. Att leda aktiviteter för de yngre barnen på Snöstorpsskolan är ett stående inslag. På friluftsdagen idag stod bland annat samarbetsövningar, bygga vindskydd och göra upp eld på programmet.

– Våra elever blir lite inslängda i detta och har inte direkt förberett sig, berättar gymnasieläraren Malin Björklund.

Men även om eleverna inte har förberett sig har de ändå fått kunskapen, både i skolan och under arbetsplatsförlagt lärande, att leda unga i olika aktiviteter.

Annie och Tuva leder en samarbetsövning. Barnen håller i ett långt snöre och ska tillsammans bilda olika geometriska figurer – cirkel, kvadrat och triangel.

– Tycker ni att det ser bra ut nu?, frågar Tuva barnen och de får själva komma på vilka personer runt snöret som eventuellt behöver flytta sig för att få till den tänkta formen.

Vartefter övningen upprepas blir samarbetet mellan barnen bättre och bättre.

– Nu kan ni lägga ner snöret på marken och titta på avstånd. Det blev ju en riktigt bra cirkel, berömmer Annie.

Både Annie och Tuva tycker att det gick bra att leda aktiviteten.

– Det var lite svårt att få barnen att lyssna. Men tillslut samarbetade de riktigt bra, säger Tuva.

Som vanligt glänser våra Sannarpseleverna i sina aktiviteter, och det märks att de är väldigt omtyckta av både personal och barn.

– Gymnasieeleverna är verkligen bra förebilder för barnen, säger lärarna på Snöstorpsskolan.

Previous Story

Spännande yrkesval för framtidens utmaningar

Latest from Allmänt