Ledarskap och kommunikation är viktiga ämnen på barn- och fritidsprogrammet, och också något eleverna tränar mycket under sin gymnasietid. Allt för att vara förberedda för först praktikperioderna, men självklart också för yrkeslivet.
Igår redovisade BF21 det arbete de gjort i ett samarbete mellan ämnena pedagogiskt ledarskap och kommunikation. Redovisningen gick till så att eleverna gruppvis förklarade, genomförde och utvärderade en aktivitet för de övriga i klassen.
– Eleverna tränar på att hålla i aktiviteten, kommunicera så att deltagarna förstår och finplanera, säger Malin Björklund, gymnasielärare i bland annat pedagogiskt ledarskap.
Efter aktiviteten utvärderar först gruppen sin insats.
– Kanske var det någon miss i kommunikationen om reglerna, men de såg ut att ha roligt, säger en av gruppmedlemmarna.
Klasskamraterna bekräftade sedan att de hade haft kul och att syftena, att lära sig samarbeta och komma närmare varandra som grupp, uppfylldes.
– Detta är ovärderlig träning inför APL. Som ledare på en arbetsplats måste eleverna kunna ge instruktioner så att alla förstår, säger Marcus Sundén, gymnasielärare i bland annat kommunikation.
APL står för arbetsplatsförlagt lärande och innebär att eleverna är ute hos tänkbara arbetsgivare och får praktik. De har APL fem veckor varje läsår, det vill säga totalt 15 veckor under gymnasietiden. Praktikplatserna kan vara på skola, fritidsanläggningar, föreningar eller förskolor.
När du går barn- och fritidsprogrammet får du en yrkesexamen, och kan börja jobba direkt efter skolan. Men genom att välja högskoleförberedande kurser inom det individuella valet kan du också läsa vidare direkt efter gymnasiet om du hellre vill det.