Tisdagar betyder full skaparkraft på kulturhuset Nolltrefem för våra tvåor på barn- och fritidsprogrammet (BF). I integrationsprojektet Om jag kände dig bättre jobbar de tillsammans med elever på Kattegattgymnasiets språkintroduktion med att skapa konst, poddar, musik, film och teater. – Det är roligare än jag trodde, säger Emily i BF21.
En gång i veckan sjuder skaparlusten på Nolltrefem när BF21 möter Kattegatts språkintroduktion i olika konstnärliga grupper. Ett av syftena med projektet är att öka kommunikationen mellan människor.
– Eleverna märker snabbt att det inte är så himla stora skillnader trots att man har olika bakgrund. Musik, Netflixserier och andra intressen är väldigt lika, säger Malin Björklund som är lärare i pedagogiskt ledarskap på Sannarpsgymnasiet.
I rummet där poddar spelas in pratar eleverna om allt möjligt.
– De snackar fotboll, skola och musik, säger Joakim som är handledare för poddgruppen.
Emma, Julia, Milad och Emily tillhör teatergruppen. Teaterövningarna öppnar upp för initiativ till samtal och mod att agera.
– Det känns bra att gå in i en roll. Det gör att man vågar mer, säger Emma.
Emma har alltid gillat teater och det är en liten barndomsdröm att få lära sig mer. För Milad var det inte lika självklart att söka sig till just teatergruppen.
– Jag brukar vara lite blyg inför en publik, men nu bestämde jag mig för att utmana mig, säger Milad.
Tryggheten han känner i klassen och i gruppen fick honom att ta steget, något som också Julia känner igen sig i.
– Man är mer bekväm bland de man känner och det är jättekul att testa något nytt, säger Julia.
Kommunikation handlar ju inte alltid om att just prata. Bilder är också kommunikation. Matilda, Inga och Annie är med i gruppen skapande verksamhet. Idag limmar de lerfigurer tillsammans med eleverna på språkintroduktionen och testar på att måla med olika tekniker.
– Vi är ju rätt inne i vårt arbete och vi pratar kanske inte jättemycket. Men vi lär oss ändå mycket om samarbete, säger Annie.
Projektet syftar också till att verka för en bättre hälsa.
– Vi vet hur viktigt det är med att ha vänner och ett socialt nätverk för att må bra. Det är också svårt att träffa nya människor om man är ny på ett ställe. Med det här projektet hoppas vi kunna öppna upp eventuella barriärer, säger Malin Björklund.
För eleverna i BF21 ingår projektet i kurserna kommunikation och pedagogiskt ledarskap. Mycket av det kommunikativa ledarskapet i gruppen läggs på barn- och fritidseleverna när de hjälper eleverna på språkintroduktion till rätta.
Hälsa, kommunikation och ledarskap är viktigt, men eleverna har också väldigt roligt.
– Jag var inte alls särskilt taggad innan, men detta är mycket roligare än jag trodde. I teatergruppen känner jag mig fri, säger Emily.