Hilda och Medina tar skolans teori till verklighet

/

Hilda och Medina har kommit tillbaka till skolan från sin APL, Arbetsplatsförlagda lärande, på varsin förskola i Hylte. De går i tvåan på barn- och fritidsprogrammet och detta var deras andra APL-period. ”Vi växer med uppgiften, med en precis lagom push från handledaren och skolan”, säger Hilda.

Både Hilda och Medina i BF22B pratar med genuin värme om den glädje de känner över att vara bland barnen på sina APL-platser på förskolan.

– Jag hade lätt kunnat vara kvar hela året, säger Medina.

Under den fem veckor långa APL:en har de successivt lotsas in av sin handledare i alla arbetsuppgifter som finns på en förskola, och fick ta större och större ansvar.

– Jag ville verkligen vara med på allt och lära mig. Jag har ju valt det här, säger Medina.

Ansvaret kunde handla om att ha hand om en samling, en aktivitet eller genomföra planering för ett kommande arbetsområde med barnen.

Teori bakom varje aktivitet med barnen

Både Hilda och Medina är tydliga med att jobba på förskola är långt ifrån att bara sitta och pyssla med barn. På Sannarpsgymnasiet har de lärt sig om planering, läroplan och om hur barn utvecklas. De tyckte att det var roligt att testa de teorier de lärt sig i skolbänken i verkligheten.

– Det finns alltid en teoretisk bakgrund bakom det vi gör med barnen. Alla lekar, pyssel och aktiviteter har ett syfte, säger Hilda.

– Meningen är att vi ska utveckla barnen genom lek. Vi gör ingenting bara för att det är kul, utan vi måste följa läroplanen, säger Medina.

De känner att det de har lärt sig i skolan verkligen funkade, men trots det är APL en jätteviktig del. Vissa saker kan man helt enkelt inte lära sig i skolbänken.

– Alla barn är olika och vi måste anpassa aktiviteter och planering till varje individ, säger Medina och menar att det är kunskap som man måste få på plats bland barnen.

– Att bemöta vårdnadshavare är en annan sak som vi lär oss under APL, säger Hilda.

– Ja, det kan vara en utmaning att vara ung och ny. De flesta vårdnadshavare litar mer på de som är äldre, säger Medina.

Barn- och fritidsprogrammet – för dig som vill jobba med människor

När de gick i nian och skulle välja till gymnasiet fastnade båda för att det är APL på barn- och fritidsprogrammet.

– Jag vill gärna jobba med barn i framtiden, men framför allt vill jag jobba med människor. Då passar BF bra, säger Medina som gillar att programmet även är högskoleförberedande.

När de gick i nian hörde de att ”BF är lätt”, medan sedan de började på utbildningen har de fått en annan bild.

– Jag kunde kanske också tro att BF är ett enkelt program, men nu har jag sett en helt annan sida, säger Hilda och förklarar att det är en hel del teori att lära sig och att uppgifterna kan vara omfattande.

Trots att det inte alltid är lätt har de väldigt kul på programmet, med varierad och rolig undervisning. Och det handlar inte bara om barn om man går BF.

– Vi får perspektiv på en människas utveckling från noll till hundra år, säger Hilda och berättar om ett projekt som de ska göra tillsammans med Alla hjärtans hus, som är en mötesplats för äldre.

– Vi har roligt i skolan och lärarna är mycket förstående och närvarande, säger Hilda.

Många valmöjligheter

Både Hilda och Medina går den pedagogiska inriktningen på barn- och fritidsprogrammet. Inriktning väljer man när man går i årskurs 1.

– Jag valde den pedagogiska inriktningen dels för att jag vill jobba med barn i framtiden, men också eftersom den ger många yrkestitlar, säger Hilda.

– Till exempel kan man jobba som elevassistent, barnskötare eller personlig assistent direkt efter gymnasiet. Men man kan också plugga vidare, säger Hilda som har tankar på att kanske bli barnsjuksköterska i framtiden.

Till dig som funderar på gymnasieval tycker de att du ska ge BF en chans.

– BF är så mycket mer än bara leka med barn. Lärarna vi har är jättebra och kan verkligen det de lär ut, säger Medina.

Previous Story

Från NA till geografistudier i Tyskland

Next Story

Samhällsvetarna hittar lösningar på utmaningarna vi står inför

Latest from Allmänt