Fritidshemmets dag!

/

Med kort varsel ställde tvåorna på barn- och fritidsprogrammet, BF, upp när Snöstorpsskolan bad dem komma för att hjälpa till att fira fritidshemmets dag den 14 maj. Med engagemang och tydligt ledarskap lotsade våra superduktiga elever förskolebarnen genom olika lekar och tävlingar.

– Har ni spelat Mulitboll förut, frågar Wilma i BF22B förskolebarnen.

Lugnt, tydligt och metodiskt förklarar hon om hur leken går till och vilka regler som gäller. Barnen förstår precis och entusiastiskt spelar de just den sport som för tillfället ska spelas av fotboll, innebandy, basket och amerikansk fotboll som Multiboll innehåller.

Inte bara Mulitboll var en succé hos barnen. Med samma energi gick de in för Tre-i-rad, Svansleken, utevarianten av Fia med knuff och allt annat som våra BF-elever hade planerat inför eftermiddagen på Snöstorpsskolan.

– Det var bara för två veckor sedan som Snöstorpsskolan kontaktade oss och frågade ifall vi ville vara med, säger gymnasielärare Malin Björklund.

Trots den korta planeringstiden har det gått bra.

– Det har varit roligt. Det är en helt annan grej att planera något som man verkligen ska göra på riktigt, säger Wilma.

– Att vi får vara ute och testa våra kunskaper på barnen är jätteroligt och mycket bättre än att alltid vara på skolan, säger Svea som går i samma klass som Wilma.

Det är inom ämnena pedagogiskt ledarskap och kommunikation som den här aktiviteten genomförs.

– Den här aktiviteten en bra förlängning av våra elevers APL (arbetsplatsförlagda lärande). Där ska de planera, genomföra och utvärdera aktiviteter, säger Marcus Sundén som undervisar i kommunikation.

Tillsammans med eleverna som genomförde leken Fia med knuff utvärderar han hur det gick.

– Jag hade några i mitt lag som kastade grus och spottade, säger Hilda i BF22A.

– Vad gjorde du då?, frågar Marcus.

– Jag delade på dem och sa till.

– Jag tycker att det gick bra och som planerat, men nästa gång ska vi vara tydligare med hur de ska springa runt planen, säger Nellie i samma klass.

Eleverna på BF får inte bara erfarenhet av att leda barn. Utbildningen ger också ett helhetsperspektiv på livets olika stadier.

– Här har våra elever tränat på att leda de yngre barnen. Men på programmet får man också leda unga vuxna, vuxna och vi har även ett projekt tillsammans med Alla hjärtans hus där vi skapar aktiviteter för personer som är 65+, säger Marcus Sundén.

Redan nu har alltså BF-tvåorna en stor kunskap om ledarskap och att de är trygga i sin roll som ledare märktes tydligt under eftermiddagen på Snöstorpsskolan.

– Ibland är det bra med kort varsel. Då får eleverna träna på sin flexibilitet och samverkan, precis som det kan vara på en arbetsplats, säger Malin Björklund.

Innan det är dags att avsluta frågar Philip i BF22B förskolebarnen:

– Vill ni leka svansleken igen?

– JAAAA!, ropar alla barnen i kör.

Previous Story

SA-treorna får lära sig om förföljelsen av romer genom historien

Next Story

Kriminaltekniker på en brottsplats - så examineras du i kursen kriminologi

Latest from Allmänt

STUDENT 2024

Stort grattis önskar vi alla våra fina studenter! Ni kommer flyga perfekt!